assyriskapoesi

Alla inlägg den 5 maj 2010

Av Robin - 5 maj 2010 15:50


Ser att Henrik Schöldström påpekar att Assyriska saknar tyngd i anfallen, och konstigt nog så tycker jag helt tvärtom. Är det verkligen tyngd vi saknar? Nej, det är snarare snabbhet, om det nu skulle vara något vi saknar.


Visserligen kan man då och då drömma sig bort till en Haddad i form, som är lång, ståtlig och hyfsad med skallen, men jag vet inte riktigt jag. För det första innebär en sådan spelare att kantspelet måste vara betydligt bättre, och vart ska du i såna fall sätta Ceyhun, Marklund och Besara? Att få in t.ex Haddad innebär att Thorstensson måste fortsätta spela mittback (i alla fall i mina uppställningar). När Thorstensson spelar på topp då? Jo, det kommer helt klart bli bättre, men bidrar han verkligen med så mycket tyngd?


Så om det är en Haddad vi behöver i boxen, hur skulle det då se ut? Kanske en 4-4-2-uppställning:


Bahne

Jansson - Thorstensson - Segerström - Björkeryd

Moussa (Laitinen) - Toompuu - Eris - Batan

Marklund - Haddad


Och visst ser det helt okej ut? Nackdelen: Ceyhun Eris som central mittfältare när det är en blandning av inlägg och instick? Nja, risken enligt mig är att han försvinner ur position och det ställer stora krav på Toompuu. Samtidigt: Har man alltid bollen behöver man inte oroa sig för kontringar.


Domedagsprofeterna har återigen basunerat ut sina budskap på forumen, men jag frågar mig vad de såg för match. 0-3 är en förlust, men den är samtidigt inte en 0-3-förlust. Långt därifrån. Besara, Ceyhun, Marklund, Makdessi, ja, alla hade lägen att spräcka nollan, och det känns som att Hammarby kom undan med blotta förskräckelsen. Naturligtvis var det långskott, men det beror till stor del att Hammarby spelade ett disciplinerat (och väldigt lågt) försvarsspel - hur många lag hade dyrkat upp det försvaret förutom med långskott? I vanliga fall lockar man upp försvararna genom att börja skjuta i matcherna, men Hammarby chansade och stod kvar - det känns som att det kunde ha straffat sig flera gånger om.


Alternativet hade såklart varit att spela runt på kanten, men den kritiken förstår jag inte heller i denna match. Det är knappast inläggsspelare vi hade i boxen, även om Marklund kan nicka in lite bollar. Hammarby skulle nog knappast ha klagit om något av skotten utifrån hade gått in - och om andra lag gör likadant och låter Ceyhun, Besara och Marklund fortsätta att skjuta, ja, då kommer de inte hålla nollan.


Jag säger inte att det var otur, för det är det inte när man missar mål - jag säger bara att med den kvalitén på skottfötterna, så kommer den där turen att vända väldigt snart.


PS: Ett helt blogginlägg utan att prata om handsen, men det kan vara för att jag drömde mardrömmar om den inatt. Jag var på väg hem från en kväll på stan, när jag stannade vid en vägg och skulle pissa - och döm om min förvåning när Isak Dahlin hoppade fram ur ingenstans och föste iväg mina bollar med handen. Jag skrek, men poliserna bara stod och skrattade ett tag. Sen bötfällde de mig för mitt brott istället. Jag förstod aldrig varför.

Ovido - Quiz & Flashcards