assyriskapoesi

Alla inlägg den 30 april 2010

Av Robin - 30 april 2010 12:00


Valborg, denna underbara tid, denna örn bland småfåglarna. Så ren för att vara svensk; ren från såväl betydelse som religion, i alla fall för de flesta.


Fotboll och valborg går ihop lika väl som cocacola och fanta, de är så lika i ett avseende, så olika i ett annat. Så vart leder valborg oss? Förutom till den underbara fyllan, den ångestliknande morgonen efter, där man vaknar i tvåsitsig soffa med benen upp mot väggarna och huvudet halvvägs ner i chipsskålen som står på golvet, och en tro om att alkohol faktiskt kan rädda liv, snarare än att ta dom?


Jo, vi landar väl just där, i fotbollens verklighet - hur den där sista-minuten-kicken man får av de sista självande minuterna av matchen, då de vita leder med ett-noll och de svarta, de onda, försöker göra det ett-ett; det är just denna naiva extra lilla kick, som vi alla tror att vi får gratis, som ger oss dagen-efter-ångesten - vi skulle bara ha gått därifrån.


Hade matcherna slutat efter 80 minuter, då är jag övertygad om att vi hade spelar i Allsvenskan för länge sen. Men jag antar att en fylla inte är bättre än den ångesten man får dagen efter, då man säger "aldrig mer" där man ligger i tvåsitssoffan, men när man pallar sig ut till badrummet och kollar sig i spegeln, ler man ändå ett litet snett leende åt hur cool man ser ut där med sina svarta säckar under ögonen, som någon tuff alkoholist som snart ska rädda världen.


Vem jag räddar återstår att se, men att döma av mina tankar om den stundande natten, så antar jag att jag just denna natt inte kommer rädda ens den mest utsatta själ.

Av Robin - 30 april 2010 00:17


Kollade självklart Syrianska-Örgryte ikväll - och vad fan ska man säga? Alvaro Santos avgör matchen med två mål verkar det som, men kanske är det Frealdsson som ÖIS-fansen borde hylla? Första målet är en helt makalös miss av den förre AFF-keepern, och jag var nog inte den enda Assyriska-supportern som fick tragiska flashbacks från 2006; och då snackar vi om tiden efter Erlands skada.


Jag och en vän hade en livlig diskussion huruvida 2-1-målet också det var en målvaktstabbe. Vännen tyckte att det helt klart var Frealdssons fel, som inte täcker stolpen och tar ut den där bollen till hörna - själv tycker jag att det delvis var en tabbe, delvis ren otur (för Syrianska) att stolpträffen leder rakt ut till Santos. Summa sumarum: En dålig kväll för Frealdsson.


Är det någon mer än jag som är förvånad över att Peter Ijeh på bara två matcher gjort två mål? Själv såg jag honom som en avdankad centertank, som snarare skulle förstöra mer än han tillförde - men gubben har åtminstone målkänslan kvar. Med lite flyt hade den där nicklobben också gått in. Samtidigt ser man dock att han inte tillför så mycket i spelet, men behövs det när han är så farlig i boxen? Syrianska behöver bara få in bollarna, för Ijeh flyttar man nog inte på i första taget.


För övrigt verkar Örgryte trivas på Södertälje Fotbollsarena - sist de mötte Assyriska i Superettan här vann de ju med 1-0 inför (typ) fullsatta läktare, och nu spöar de Syrianska. Bådar inte gott inför hemmamötet med ÖIS för Assyriskas del.


Till sist: Som Manchester United-fan är det såklart underbart att se Liverpool bli utslagna ur UEFA-cupen (jag vägrar att kalla den något annat), men vad fan håller Benitez på med i sina byten? Sju minuter kvar av förlängningen och en anfallare sätts in, bra så, men varför byttes Benayoun ut? Förutom att han har ett underbart namn (Yossi Benayoun låter ju som en tecknad björn), så hade han gjort ett mål och spelat fram till ett - vem hade en bättre match i Liverpool? I och för sig var väl bytet bättre än när han bytte ut Torres vid likaläge i ligan och de jagade vinst, men detta var inte långt ifrån.


Att sedan Fulham går till final är fucking amazing, för att säga det på ren svenska.

Ovido - Quiz & Flashcards