assyriskapoesi

Alla inlägg den 26 november 2010

Av Robin - 26 november 2010 16:11

Till sist kom alltså en nyhet: Haris Laitinen kritade på för ett nytt år. Jag hade i mitt huvud gått och förberett ett blogginlägg, ett underhållande sådant, ett sådant om att Haris nu var ute på hal is, men det fick min hjärna äta upp på en gång. Och visst är det en underbar nyhet?


Herr Laitinen visade under sin första säsong i Assyriska att han är en otroligt duktig fotbollsspelare, och garanterat värdig att ta över långskotten från den flydde Östlundh. Haris påminner enligt min mening inte så lite om Sneijder i spelstil (inga jämförelser i övrigt), och en sådan är alltid underbar att ha. Nu hoppas jag på ett skadefritt Haris-år.


Och ja, troligen lär han få en kantroll även i år. Med truppen som finns idag, så känns han mer värdefull på kanten än i mitten. Detta mest beroende på att Besara är mer beroende av en central roll än Haris. Detta kan dock förändras i och med värvningar, men även om två andra saker inträffar:

1) Makdessi tar över högerkanten, och

2) Samuelsson visar att han förtjänar en vänsterbacksplats, alternativt att Awrohums utvecklingskurva stiger brutalt efter två skadedrabbade säsonger och petar upp Batan som vänsterytter.


Det räcker ju således inte enbart med en av dessa, utan båda två. Därför gissar jag att Norling är ute efter en kantspelare, och frågan är vilka som finns tillgängliga? Smedberg-Dalence är tillgänglig, men det känns som ett långskott för Assyriska. Elvis Santana? Jo, helt okej, och kanske får han ett lyft i Assyriska? Känns ändå inte som en klockren spelare enligt mig; han har en del att bevisa om han drar på sig Assyriska-tröjan.


Annars är jag glad över att Norling inte bara ser ungdomarna som något att fylla ut bänken med - det känns verkligen som att han vill spela med grabbarna. Och här kommer det största dilemmat: Satsa på Hedlund i mål eller ej? Någon gång måste en ung målvakt få chansen, men är det värt det för Assyriska? En målvakt lär inhandlas, och beroende på hur bra målvakt det är, så lär Hedlund ställas utanför, och kanske hoppas på en-två matcher vid en skada eller avstängning. Och ja, jag tycker synd om unga målvakter. Samtidigt: Ger du Hedlund chansen utan en rutinerad målvakt som finns bakom, så är risken stor att han knäcks vid en dålig vårsäsong.


Men ändå: Jag hoppas faktiskt. Jag hoppas och hoppas.


Min drömelva just nu:

Hedlund

Konwea - Jansson - Thorstensson - Awrohum

Makdessi - Toompuu - Laitinen - Batan

Marklund - Ishak


Talang? Jo, en hel del. Haddad? Ja, om han vågar, vill och kan. Feyenoord kan spräcka den där "kan"-biten - för inte fan kan Haddad nobba Feyenoord (låt vara ett Feyenoord på halvdekis) för spel med Assyriska? Så stort hjärta hoppas jag inte att han har, då hade han varit död för tillfället.

Ovido - Quiz & Flashcards