assyriskapoesi

Alla inlägg den 29 oktober 2010

Av Robin - 29 oktober 2010 23:25

Everybody's talking at me, I don't hear a word they're saying – ja, det måste vara så det är för Assyriska just nu. Alla bara pratar, många är positiva, vissa kanske överdrivet positiva; andra är negativa, vissa kanske överdrivet negativa. Jag förstår dom, både dom som klagar och dom som hyllar, för hur ska denna säsong egentligen summeras? Om tio år, ja, vad säger vi då?


De flesta lär minnas Eddie, de verkligt inbitna lyfter fram skadorna; någon, någonstans, kanske hävdar att en anfallare stundtals var lysande som mittback. Jag kanske faller in i gamla synder, och börjar raljera om fotbollens meningslöshet, och kanske börjar jag tappa läsare som jag inte ens har på grund av det; kanske börjar jag istället inse glädjen som finns där alla andra också hittar den; troligen landar jag någonstans i mitten.


Om vi ska bli fotbollsmässigt seriösa? Bloggare Thorstensson går inte att klaga på, Andreas Haddad kan ha varit Superettans bäste spelare under hösten, Finlands-Bahne förväntade man sig som helhet mer av, 17-åringen bör hyllas som sjutton, och sen finns det mest bara skador att gnälla över. Mittbacksgeneral Eklund hann bara med en halvlek, Jansson hoppade från sjukhuset till planen till sjukhuset, Segerström och Andi blev knockade, Björkeryd verkar ha spelat småskadad hela säsongen; och mitt i allt står herr Marklund, utan liggsår, och jag tror att han har sålt sin sjukhussäng han köpte för några år sedan, och han fick sparka sin personliga läkare och sjuksyster, då de gjorde ett allt för bra jobb.


Och hur vi ska gå vidare? Beror på. Mest beror det på om långe Haddad och korte Haris tar sitt pick och pack och åker på nya äventyr, eller om de funderar på en karriär som egna berättare istället. Med dom? Ja, då behövs inte alltför många värvningar enligt mig. Utan dom? Jo, då behövs det lite mer. En backlinje med Kyle, Jansson, Segerström/Mbye och Björkeryd skulle jag inte klaga på, och ett anfall med Haddad och Ishak/Thorstensson kan bli ett av seriens bästa nästa år. Mittfältet? Batan, Andi, Göran och Haris. Och även om Haris tvingas ut på högerkanten, så skulle han vara klockren. Återstår sedan att se om Hedlund håller i målet, men det mesta tyder på att det värvas en målvakt illa kvickt; det är åtminstone min gissning.


Så, för att summera: Det lag som missade uppflyttning i år ska alltså köra över serien nästa år? Är det så lätt? Ja, jag kan faktiskt tycka det. Nahir, Narsai, George, Awrohum? Nej, ingen press längre.


Det om laget.


Sen kan man tycka vad man vill om vissa delar i laget, runt laget, eller i föreningen som stort; och man kan även kasta mantrat ”klaga inte på såna som jobbar ideellt om du inte gör det själv” i ansiktet på folk, men vad hjälper det? Ja, precis lika lite som de som klagar på dåligt jobb av de som jobbar ideellt. Men jag kan hålla med om att intervjuer på officiella hemsidan inte dyker upp lika snabbt efter förluster som efter vinster, men jag tillhör den lyckliga skaran som inte bryr mig. De flesta intervjuer (på alla sportsidor av alla olika slag) är rätt intetsägande, så jag håller mig till mina egna tankar om matchen, om statistiken, om känslorna, och jag föreslår att ni alla andra börjar göra samma sak. Det är ni som är experterna, inte dom.

Skapa flashcards