assyriskapoesi

Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Robin - 14 oktober 2010 11:10

Som många andra (gissar jag) såg jag Holland-Sverige i tisdags kväll, och vad ska man säga? Att Holland var så sjukt bra att de svenskarna spelarna inte ens borde få kolla på? Nja. I jämförelse? Ja. Annars? Nej.


Missförstå mig inte, för Holland var väldigt mycket bättre än Sverige, men jag blev inte särskilt imponerad ändå. De höll bollen, spelade säkert, och visade på en otrolig effektivitet (tänk om Assyriska fick den effektiviteten i kontringarna?), men jag vet ändå inte. Sneijder var klockren, Huntelaar klinisk i avsluten, Van der Vaart klockren så länge han stod på benen och inte ramlade in i närkamperna. Och mest imponerad är jag av att man kan ha så stort bollinnehav, men ändå vara de som ställer om på motståndarna, och inte för omställningar på sig; där finns någonting att fundera på.


Vem ska vi skylla på? Backlinjen? Till viss del, då Granqvist går bort sig på första målet, Safari kastar inkast som om han vore holländare, och att ingen har markeringen på Huntelaar när han nickar in den; men chanserna uppstår ju på grund av annat också. Varför har ingen koll på Sneijder som skarvar den vidare vid 1-0? Varför känner sig Granqvist tvingad att springa upp i rygg på honom? Och när det väl hänt (att Sneijder inte har en defensiv mittfältare på sig): Varför tar inte den defensiva mittfältaren åtminstone upp Van der Vaarts djupledslöpning? Det känns som att Wernbloom var lite ur gängorna, och att Anders Svensson är väldigt långsam i jämförelse med de holländska innermittfältarna. Summering: Organisationen var kass.


Lägg därtill en ganska arg Zlatan, en Toivonen som gav lite tjuvknep, och en Sebastian Larsson som jobbade upp sin tjurighet nästan till Zlatan-nivå under matchen, och så undrar man hur det kunde gå så fel? Jag undrar: Hur fan skulle det kunna gå rätt?


Holland? Ja, de kommer garanterat gå till EM som etta, då de är det bästa laget i gruppen, men väl i EM vet jag inte om jag tror så mycket på dom ändå. Mot bättre lag räcker det inte att passa runt bollen på mittfältet och vänta på öppningar stora som motorvägar, för mot bättre lag kommer de inte. De kommer vara beroende av att Sneijder får bollen och kan slå de avgörande passningarna, men ett bättre lag kan nog skära av honom bättre (även om det inte går att ta bort en så bra spelare helt).


Och nej, det var inte bättre med det defensivt inriktade landslaget: Vi hade fått stryk ändå. Minns Tyskland i VM 2006. Det handlar om någonting mer, och vad det är vet jag inte riktigt. Kanske är det bara tid. Jag hoppas på det så länge.

Ovido - Quiz & Flashcards