assyriskapoesi

Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Djurens lag?

Av Robin - 26 juni 2010 20:09


Märker att alla fotbollstyckare (experter är ibland en överdrift) pratar om naturliga rörelser med händerna - och jag sitter i min soffa (ja, jag har faktiskt en soffa) och tänker: Ha! Det finns inget naturligt kvar i människan.


Alla är vi likadana numera, och det kan ju såklart bero på globaliseringen. Det kan också bero på att alla uppfostras i något sånär liknande lagar världen över: Inte döda exempelvis. Finner det ändå så märkligt att ingen pratar om olika raser bland människorna längre, då det är rasistiskt, men hundar då? Där pratar vi till och med om hur vi ska para olika raser för att skapa hunden som är perfekt för en själv; dubbelmoral någon? Speciellt då det finns många djurvänner som kämpar för deras rättigheter; när kommer snacket om att varje hund är lika mycket värd? En del kostar en tusenlapp, andra fem tusen, vissa ända upp till tjugo har jag hört - ojämlikheter någon?


Så vad är skillnaden på en pudel och en schäfer? Ja, dom ser olika ut och dom har olika personligheter; åtminstone säger de som kan det här med hundar det. Vad är skillnaden mellan en vit och en mörk människa? Ja, dom ser olika ut, men de har inte olika personligheter. De olikheter som finns presenteras inte som olikheter i personligheten som de gör hos hundar, utan istället om kulturella skillnader. Hm, ja, det handlar väl om uppfostran såklart; miljö påverkar hur en människa blir till större del av arvet. När blir det likadant för hundar?


Enligt min mening dröjer det nog inte särskilt länge. Snart kommer alla hundraser ha korsats så många gånger att alla till slut blir likadana; dessutom vill alla att hunden ska kunna säga exakt vad den vill, lyda till punkt och pricka vad ägaren säger, inte dra i kopplet, inte skälla - någon mer än jag som tänker på amerikanska södern? Hundarna ska bli som oss, då de i såna fall skulle bli bättre vänner till oss, men inte ska de få bli starkare än oss; vi håller fast dom i koppel; de ska veta sin plats. Om vi släpper dom fria? Nej, den risken kommer människan aldrig att ta. Samtidigt förstår jag människan: Vem riskerar att släppa överhanden? Ja, förutom Assyriska i 2-1-ledning och tio minuter kvar på matchen då alltså. Nej, just det, ingen riskerar det.


Vart vill jag komma? Troligen inte längre än till köket där min nybakta kladdkaka väntar.


Rolig midsommardiskussion vid matbordet igår: Ska man rädda människor som själva har förstört sin kropp genom exempelvis rökning eller alkohol? Nej, tycker de flesta. Själv tog jag upp det uppenbara: Om man kör av vägen med bilen utan någon som helst påverkan av någon annan och man bryter benet - ska doktorn verkligen fixa benet då?


Om någon undrar varför jag är så förvirrande för alla (inklusive mig själv) beror det på att Sartres Äcklet just nu läses. Med andra ord: Jag skyller på fransmännen. Det betyder dock inte att jag håller på USA ikväll. Go Ghana!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robin - 15 december 2010 10:57

Kebaberna rullar in på löpande band numera, och det är Andreas Gatukök, från andra sidan vägen, som står för leveranserna. Den där jävla Andreas. Och så är det dags att återigen försvinna, gå under jorden, hoppas på det bästa, och sedan dyka upp...

Av Robin - 6 december 2010 23:04

Igår åt jag en kebab igen. På vägen hem med den i handen (ja, jag åt den hemma), så förbannade jag Andreas Haddad. Jag gick där i kylan och pratade om hur jag skulle sluppit det här, bara han hade skrivit på ett nytt kontrakt.   Så därför undrar ...

Av Robin - 2 december 2010 22:48

Dagarna går, natten består. Ja, vintern är här. Det är natt dygnet runt, mörkt och jävligt.   Det går inte en dag utan att mina tankar vandrar iväg till Eddie; vet fortfarande inte riktigt varför. Vi kände inte varandra. Vi har knappt pratat med ...

Av Robin - 30 november 2010 16:39

På något vis känns det alltid lugnande att läsa intervjuer med Rikard Norling. Han säger vad vi vill höra, men han gör det på ett sätt så att man verkligen tror på honom; att han verkligen tror på sina egna ord. Fantastiskt.   Ungdomarnas vara el...

Av Robin - 29 november 2010 23:11

I ett försök att belysa Assyriska-kunnandet hos allmänheten (nåja, åtminstone nån vän eller så), så har jag "intervjuat" en kompis. Han följer inte Assyriska (även om jag tjatat som fan om Marklund och Ceyhun detta året), och här kommer hans svar på ...

Ovido - Quiz & Flashcards