assyriskapoesi

Alla inlägg den 7 juni 2010

Av Robin - 7 juni 2010 21:17


Här kommer mitt (troligen i slutändan) helt meningslösa VM-Tips:


Dessa tror jag på tack vare deras spelartrupper


  • Spanien. Iniesta, Torres, Villa, Xavi, Fabregas, Pique... Övriga kommentarer överflödiga
  • Brasilien. Även om de inte är lika stjärnspäckade som tidigare år, så har de en hel del duktiga fotbollsspelare. Kan bli Robinhos VM känns det som.
  • England. Ja, jag vet att det är patetiskt, men med spelare som Gerrard, Lampard, Rooney, Terry, Cole gånger två ; ja, då har de egentligen spelare för att gå långt i turneringen.

Dessa tror jag på från ett rent psykologiskt avseende


  • Portugal. Det känns på något märkligt vis som att det är deras tur nu, även om EM på hemmaplan borde slutat med seger i slutändan. Ronaldo och Nani (som var helt strålande i slutet av säsongen) kommer dominera varsin kant - räcker resten?
  • Mexico. Den enda anledningen till att jag tror på dom är att dom är sååå glada över att slippa den där svensken - räcker det?
  • Nigeria. Lagerbäcks feta revansch, även om chanserna ser ut att vara mikroskopiska. Jag överger aldrig hoppet (dock så tenderar hoppet att överge mig då och då) och jag tycker att om Nigeria går till semifinal så bör Lagerbäck bli staty någonstans. Någon jävla upprättad heder i alla fall.

Dessa vet jag inte varför jag tror på


  • Frankrike. De har en bedrövlig (helt jävla outstanding bedrövlig) förbundskapten. Om det fanns en gala för dåliga tränare så skulle denna gråhåriga filur inte ens vinna förstapriset, bara för att han är för dålig för att vinna någonting överhuvudtaget - sistaplatser inräknade. Pokalen skulle smältas ned och dödsstraff skulle dömas för var man och kvinna som nämnde priset igen. Å andra sidan: Ribery som ska ge igen på fotbollsvärlden efter skandalen (nåja) med den prostituerade kvinnan (flickan?) och för att han missade finalen i Champions League. Odds på att det slutar med att denne karl dunkar huvudet i en allmänt arg italiensk mittback i vm-finalen?
  • USA. Egentligen tror jag alltid på USA när det gäller sport, spelar mindre roll vilken sport det handlar om. Gruppkänslan lär finnas där och till semifinal räcker det kanske? VM-guld skulle vara helt osannolikt, men varför inte ett "miracle in the jungles"? Även om djungel kanske inte är det som kännetecknar Sydafrika bäst.

Vilka spelare som kommer prestera bäst


  • Robinho. Glad över att vara tillbaka i Brasilien spottade han in mål i Santos - och arg på Manchester City. En rätt så bra kombination anser jag. Spelare är oftast alldeles för sällan arga.
  • Podolski och Schweinsteiger. De kommer alltid i par, och i Tyskland är de nästan alltid bra tycker jag. Succé? Jag tror det.
  • Holländska Sneijder gjorde en bra förstasäsong i Inter och jag tror han får styra och ställa och springa och skjuta i VM också.

Stjärnor som jag tror underpresterar


  • Leo Messi. En blandning av alldeles för stor press och ett rätt konstigt Argentina. Jag vet inte riktigt om Argentina får ihop ett så slagkraftigt lag, även om de har offensiva alternativ så det räcker och blir över. Maradona ratar Cambiasso och Zanetti det år då de tar Inter till Champions League-bucklan? Nä, Maradona tror jag förstör för Argentina i detta VM.
  • Gerrard. En ganska dålig säsong i Liverpool och kanske är han på väg bort? Madrid i huvudet möjligen? Dessutom presterar han aldrig med Lampard bredvid sig. Märkligt men sant.
  • Bendtner. Den långe dansken har jag aldrig haft ett gott öga till, och jag tvivlar på att han vinner över mig nu i VM.

Sluttips


VM-guld: Brasilien

Skytteligavinnare: Podolski

Ovido - Quiz & Flashcards