assyriskapoesi

Alla inlägg den 2 juni 2010

Av Robin - 2 juni 2010 20:42


Det har redan börjat en diskussion gällande Assyriskas startelva till derbymatchen, och självklart ger jag mig in i matchen också. Egentligen vet jag inte om det är mycket till diskussion, då de flesta startelvor stämmer överens med varandra till minst 8/11-delar. Så vad har jag att komma med? Jo, det är fortsatt denna perfekta taktiska disponering som jag eftersträvar. Antar att alla som formulerat egna startelvor också tänker så, men jag tänkte ge mina förslag (och förklaringar till varför det är så) här och nu:


Syrianska spelar som bekant med en fyrbackslinje, ett centrerat tremannamittfält, två offensiva yttrar och en centertank - och vad finns det att tänka på? Jo, naturligtvis är det risk för jobbiga en-mot-en-situationer för våra ytterbackar mot deras yttrar, och därför måste det komma understöd från någon i dessa situationer. Samtidigt bidrar deras offensiva yttrar till att deras egna ytterbackar riskerar att hamna i lika jobbiga en-mot-en-situationer mot våra yttrar. Den stora frågan är hur mycket vi i Assyriska ska anpassa oss efter Syrianskas spel, och hur mycket Syrianska ska tvingas anpassa sig efter Assyriskas. Det enkla påståendet är ofta: "Vi ska ut och spela vårt spel" - men räcker det? Nej, i alla fall tycker inte jag det. Om vi t.ex startar så här:


Bahne

Samuelsson - Jansson - Segerström - Björkeryd

Laitinen - Toompuu - Eris - Batan

Thorstensson - Marklund 


Då innebär det att Batan och Laitinen jobbar defensivt för att avlasta ytterbackar när så behövs - men problemet blir om de kommer för långt ner i banan. Här handlar mycket om vem som lyckas ta tag i spelet - gör Syrianska det hamnar våra yttrar så långt ner att vi får svårt att ens få till farliga kontringar, gör vi det blir det precis likadant för Syrianska. Detta är dock inte enda möjligheten till att få tag i problemet med Syrianskas yttrar, utan i praktiken kan egentligen den defensiva mittfältaren (i detta fall Toompuu) komma som understöd.


Viktigt att tanka på gällande Syrianska är även att Ijeh spelar ensam på topp, men att löpningarna från t.ex Kunic även kommer in i straffområdet. Dessa löpningar måste tas upp för att inte pressa backlinjen för hårt och därför anser jag att Toompuu är fullständigt given på det centrala mittfältet i derbyt.


Problemet med uppställningen ovan kan visa sig vara det centrala mittfältet, där vi hamnar i ett numerärt underläge. Dock är Ceyhun Eris så pass bollskicklig, och om han lyckas fördela ut bollen på kanterna öppnar det upp för honom själv att söka ny position i mitten av banan. Egentligen finns det två alternativ som jag ser det för Norling; antingen spelar han likt ovan med två "riktiga" yttermittfältare och låter Marklund droppa ner för att stänga Syrianskas defensiva mittfältare i uppspelslägena, eller så spelar han med t.ex Ceyhun Eris som ska vandra in från vänsterkanten - och då lär Dennis Östlundh få plats på det centrala mittfältet. Vad innebär det? Jo, att den vänstra mittbacken eller den defensiva mittfältare måste komma ut och ge understöd till Björkeryd på vänsterbacken för att inte bli överspelade där. Ceyhun Eris lär ju inte behöva jaga ner dit om han får den positionen. Vidare antar jag då att Marklund kan söka sig ut på vänsterkanten för att få boll och yta - vilket jag personligen inte anser vara någon dålig idé.


Som jag ser det handlar det om att stänga Syrianskas kantspel - och då blir även det centrala mittfältet helt avgörande. Det är innermittfältet som fördelar ut bollarna. Så vad ska vi göra? Min taktik skulle vara att låta Toompuu jaga skiten ur Kunic så att han börjar gråta och undrar varför han inte valde någon annan sport istället - och att låsa Barsom på mitten med hjälp av att exempelvis Marklund droppar ner och hjälper till på mittfältet. Får vi stopp där tror åtminstone jag att Syrianskas kantspel aldrig riktigt kommer komma igång.


I anfallsväg måste vi hota i djupled, då Syrianskas backlinje (och samspelet med målvakten) inte har sett helt hundraprocentig ut. Och då kommer frågan: Vilka spelare gör det bäst? Elvan här ovan saknar Eddie Moussa, och det går naturligtvis inte ihop med vad jag alldeles nyss har sagt. Visserligen kan man flytta över Laitinen till vänster och låta Eddie leka till höger, men då försvinner Batans grovjobb. Det finns faktiskt rätt många alternativ från mittfältet och framåt, t.ex.:


Moussa - Toompuu - Eris - Laitinen

Marklund - Thorstensson


Laitinen - Toompuu - Eris - Marklund

Moussa - Thorstensson


Jag tycker åtminstone att den sista ser väldigt intressant ut av två anledningar: Marklund kan här skära en central mittfältare och samtidigt härja fritt ; samt att Moussa kan hota mittbackarna i Syrianska med sina djupledslöpningar.


Hur det hela kommer att se ut har jag ingen aning om, men jag gissar på två "renodlade" yttrar och på sätt och vis är det rätt. Sätter vi pressen på Syrianska får de reagera sedan - och om man lyssnar på experter i tv så är det tydligen alltid bättre att agera än att reagera. Så måste det alltså vara.


Ovido - Quiz & Flashcards