assyriskapoesi

Alla inlägg den 24 april 2010

Av Robin - 24 april 2010 09:00


Jag och en vän brukar diskutera olika drömelvor; Sveriges bästa elva genom tiderna? Om Sverige och Danmark var ett land? Världens bästa elva genom tiderna? Vi fastnade på den sista - då vi insåg att det funnits alldeles för många bra fotbollsspelare. Jag gjorde det lättare för mig själv, jag tog istället ut en elva av spelare som jag gillat mest. Självklart är det en 4-4-2-uppställning, jag är ju trots allt svensk. Dessutom är jag sjuuuuukt trött på att se veckans elva i Aftobladet där de spelar 3-4-3, och där de tre försvararna där bak är en mittback och två ytterbackar, vem fan spelar med en sån backlinje? Nåväl, här kommer den:


Erland Hellström

Javier Zanetti - Zoran Manovic - Johan Mjällby - Roberto Carlos

David Beckham - Paul Scholes - Roy Keane - Ryan Giggs

Göran Marklund - Ronaldo


Målvakten är naturligtvis Erland Hellström, denne Assyriska-gigant. Tragiskt nog visade sig hans storhet i Assyriska mest när han blev skadad, och det gamla ordspråket "man saknar inte något förrän det är borta" fick tjänstgöra igen - tio år efter att det senast användes.


Backlinjen är den outtröttlige Javier Zanetti, som tar bollen och bara springer, springer och springer, och tappar den aldrig om han inte blir kapad. På andra kanten har vi mannen med de stora låren, han som jag mest egentligen minns från den där frisparken i för-VM 97, då han med yttersidan skruvar den förbi muren på fel sida. I mitten finns Johan Mjällby, som blev fotbollens svar på granit; han älskade jag mest för sin inställning. Zoran älskade jag mest för sin underbara teknik, sen iskalla iställning till att tjonga långbollar, och hur han alltid såg ut att lösa alla problem som kunde uppkomma genom att finta, klacka eller spela till en pressad målvakt. Jag minns att Erland inte alltid var glad över de där passningarna.


Mittfältet är såklart Manchester Uniteds mittfält från deras största tid; där det fanns inlägg från högerkanten, snabbhet från vänsterkanten, och stenhårda tacklingar från mitten. Ingen vågade göra något mot någon i United, då fick de dobbarna i sig från Scholes eller Keane. Att Scholes dessutom är en sjukt bra avslutare är en bonus. Än mer bonus får man med hörnvarianten (som mest är känd för målet mot Burnley tror jag?), där Scholes skjuter på volley från straffområdesgränsen.


Ronaldo är INTE Cristiano Ronaldo. Absolut inte. Nej. Nej. Cristiano må vara en underbar fotbollsspelare, men den riktige Ronaldo, fenomenet Ronaldo, är han inte i närheten av än. Ronaldo var snabb och gjorde mål på allt. I slutet av karriären: Lite långsammare, men gör fortfarande mål på allt. Geniet Marklund skulle komplettera den vindsnabbe anfallaren klockrent med djupledsbollar och smarta små instick i boxen. Inte ens Zoran skulle ha en chans.

Ovido - Quiz & Flashcards