assyriskapoesi

Alla inlägg den 29 mars 2010

Av Robin - 29 mars 2010 19:00



Det var mitt i natten. Helt plötsligt satt jag i ett kök i ett främmande hus. Mitt emot mig, på andra sidan bordet, satt min flickvän. Vi satt där båda två, läste en varsin del av tidningen, och ingen verkade reagera på att det utomhus var dag, trots att det i min hjärna, och alla andras, var natt.


När jag vrider mitt huvud åt vänster ser jag en ung man, i halvlångt, rockigt, svart hår stå och luta sig mot sidan av kylen. I handen håller han en burk öl, vilken han då och då tar en redig klunk av. Hela tiden med ett konstigt leende på läpparna. Då inser jag det - det är ju min öl! Ilskan lade sig dock fort, mest för att han helt utan förvarning var borta igen. Jag fortsatte läsa tidningen, men min flickvän sa:


 - Han kanske snodde något mer?


Och jag flög upp. Av någon anledning verkade jag vara mest rädd för att han tagit någon mat av oss, eftersom jag sprang fram till kylen. Jag öppnade och konstaterade med ett skrik:


 - Han har tagit mina två smörpaket!


Min flickvän höll sig lugn. Sedan påpekade hon att han kanske hade tagit lite kläder av oss också, och jag for iväg till mitt rum, men inga kläder stulna. På vägen tillbaka kom dock tanken på min kära 20-tums-TV, och ja, den var borta. Tillsammans med fjärrkontrollerna till stereon. Jag blev rasande. Jag sprang mot köket, plockade upp en telefonkatalog och kastade mig ner på en stol och började bläddra:


 - Vem fan ska man ringa?! Ska man ringa 112?!

 - Jag vet inte, svarade min flickvän lugnt.

 - Det vet du visst det! Du vill bara inte säga det till mig! skrek jag tillbaka.


Sedan hörde vi båda två hur det rasslade till ute i hallen, och in kom en kvinna som vi båda kände igen, men ingen riktigt kunde placera. Hon hade en trekantig hatt på huvudet. Och hon sa:


 - Jag tycker vi går till Cubus.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards