assyriskapoesi

Alla inlägg den 10 mars 2010

Av Robin - 10 mars 2010 19:15


Igår köpte jag äpplen. Av någon anledning har jag alltid ryggat tillbaka lite för just äpplen. Idag kom jag på orsaken. De där äppelskrutten. De vidriga, ihoptorkade, bruna efter en halvtimme, satans, äppelskrutten. Jag rös.


Jag frös också, men det av en helt annan anledning. Nu verkar det ändå som om vintern slutligen abdikerat, lämnat tronen bakom sig, för att om nio månader åter stå likt Napoleon; tillbaka som det högsta hönset på en bondgård utan dess like. De flesta tror sig känna våren komma smygande när de svenska fotbollsserierna åter drar igång, och jag har också känt, eller inbillat mig att jag känner, så. På väg till universitetet idag kände jag däremot gruset dras under mina gymnastikskor, och trots att jag hade raggsockor däri, skickade småstenen tydliga signaler om att den ljusnande framtid är vår. De liksom kittlade mig, som om de vore barnen som den klumpige pappan krymper i den där galet härliga, amerikanska, familjefilmen, som vi alla älskar att hata. Plötsligt mindes jag barnåren, då det var innebandy och ishockey som upptog min hjärna. Alla tyckte alltid det var kul med vintern, då man kunde tacklas hur mycket man ville ("snö är jättemjukt"), men jag sållade mig aldrig riktigt till den skaran vars optimism kändes något obefogad. Det är därför jag älskar den där känslan av förväntade skrapsår.


Annars handlar det mycket om att stå ut. Stå ut med vintern, för att den snart är över. Stå ut med de som klagar på den, för jag vet att jag är en av dom. Stå ut med de som nu ifrågasätter klimatförändringarna, för att det är så gulligt med människor som tror sig veta allt. Stå ut med dig, för att jag vet vad du tänker just nu. Stå ut med mig, för att det är så gulligt med människor som tror sig veta allt. Nä, det sista kan jag inte skämta bort: Stå ut med mig. Jag tror att jag behöver det.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards